Kultura je souÄástà naÅ¡Ã civilizace již od jejÃch poÄátků. Již naÅ¡i pÅ™edkové mÄ›li různé kulturnà akce, na které chodili, byÅ¥ se liÅ¡ily od tÄ›ch, které známe dnes. Stále se vÅ¡ak jedná o nÄ›co prestižnÃho, co nám mimo jiné pÅ™inášà nové zajÃmavé zážitky a ukazuje nám, že můžeme být na své pÅ™edky pyÅ¡nÃ. Nenà tedy divu, že je Äasto a rádi navÅ¡tÄ›vujeme.
Â
Â
Je vÅ¡ak otázkou, zda bychom sebou mÄ›li brát i dÄ›ti. Mnozà rodiÄe v tom nevidà problém, naopak. Koneckonců ÄÃm dÅ™Ãve jim ukážeme skuteÄné kulturnà hodnoty, tÃm lépe, ne? Pravdou vÅ¡ak je, že to tak ani zdaleka nefunguje, a to hned z nÄ›kolika důvodů.
Â
V prvnà řadÄ› si musÃme uvÄ›domit, že dÃtÄ› nenà „malý dospÄ›lý“. Má úplnÄ› jiné uvažovánà a také jiné potÅ™eby. Také mozek jeÅ¡tÄ› nenà plnÄ› vyvinutý a nezpracovává tedy dojmy stejným způsobem, jako dospÄ›lý ÄlovÄ›k. S tÃm je potÅ™eba poÄÃtat.
Â
Â
Jako prvnà je tu fakt, že udržà pozornost po mnohem kratÅ¡Ã dobu. Zkrátka se nedokážou soustÅ™edit na jednu Äinnost tÅ™eba po nÄ›kolik hodin. I když se může zdát, že si vydržà hrát hodiny, když jej pozorujete pozornÄ›, vidÃte, že v podstatÄ› pÅ™eskakuje od jedné hry ke druhé, byÅ¥ i se stejnými hraÄkami. To je potÅ™eba respektovat a neoÄekávat od nÄ›j, že vydržà napÅ™Ãklad v galerii celé odpoledne zaujatÄ› sledovat obrazy.
Â
Dále je tu fakt, že dÄ›tem spÃÅ¡e vyhovuje aktivnà úÄast než pasivnà prohlÞenÃ. SpÃÅ¡e než návÅ¡tÄ›va galerie je bude mnohem vÃce bavit vyzkouÅ¡et si techniky, které byly pÅ™i malovánà obrazů tehdy využÃvány, pÅ™ÃpadnÄ› zkusit si zahrát nÄ›jakou skladbu pod vedenÃm instruktora. Pokud je ke kultuÅ™e pÅ™ivedeme touto cestou, pak je mnohem pravdÄ›podobnÄ›jÅ¡Ã, že jà nakonec skuteÄnÄ› propadnou.
Â
Celkem vzato tedy nejsou klasické kulturnà akce pÅ™ÃliÅ¡ vhodné pro dÄ›ti. Pokud je do nich budeme nutit, povede tou pouze k frustraci obou stran, a to rozhodnÄ› nechceme, pokud je naÅ¡Ãm cÃlem, aby mÄ›ly kulturnà akce rády.